« Tilbake til bloggen
Arbeidsmiljø

Tilbake på jobb: Forventninger vs. virkelighet

bekymringene for å hoppe ut av joggebuksen og komme tilbake på jobb igjen er også til stede.

Stadig flere vender tilbake til jobben etter en lang periode med hjemmekontor. Men selv om du kanskje har savnet å være sammen med kollegaer, kan det være vanskelig å komme tilbake på jobb.

Nå som hverdagen banker hardt på døren, kan det faktisk være litt stressende å måtte tenke på å hoppe ut av joggebuksen og inn i arbeidstøyet som har hengt i skapet og samlet støv. Heldigvis er du ikke alene om å ha denne følelsen.

Husk at kollegene dine også har blitt hjemsendt og sittet i sofaen i joggebukse, holdt pyjamafest på Zoom og hatt vondt i nakken som følge av dårlige arbeidsstillinger.

Les også: Forebygg smerter i håndleddet under kontorarbeid

Mange av dem har trolig akkurat nå de samme bekymringene som deg.

For å komme tilbake til jobben på en så god måte som mulig, er det en god idé å tilpasse forventningene til deg selv. På den måten kan du ta kontroll over hvordan du kommer tilbake på kontoret igjen – enten det er snakk om heltid eller et par dager i uken.

Les også: Slik kommer du deg tilbake på kontoret på en god måte

5 gode råd for å komme tilbake til jobb igjen på en god måte

1. Det er helt normalt å engste seg, men det er viktig at du tar hånd om bekymringene dine. Derfor kan det være lurt å stoppe litt opp når bekymringene kommer, slik at du kan reflektere over dem og bli klar over hva de egentlig dreier seg om.

2. Snakk med sjefen din dersom du synes det er vanskelig å komme tilbake. Det kan hjelpe å sette de eksterne rammene for arbeidet ditt, og en plan for den første tiden tilbake på jobb.

3. Kom selv med forslag til hva som vil fungere for deg for å få en god start på kontorlivet igjen. Når du har en god og tydelig kommunikasjon med sjefen din, blir ting mye lettere.

4. Sørg for å ta mentale og fysiske pauser for å få ladet deg selv opp gjennom dagen.

5. Anerkjenn, godta og snakk med hverandre om at dere har ulike måter å håndtere korona på: Noen kolleger kan være mer engstelige enn andre, og det må det være rom for.

 

 

Det gode arbeidsfellesskapet

En av tingene som er vanskelig med å komme tilbake til jobb er at vi får brutt opp vanene våre igjen – og kanskje må utfordre balansen mellom arbeid og fritid nok en gang. Derfor er det ikke bare sjefen du trenger å snakke med, men alle kollegene dine slik at du igjen kan få etablert et godt arbeidsmiljø.

For å få en god start er det helt avgjørende at dere snakker sammen – både om hvordan det har vært å jobbe hjemmefra, men også hvordan dere ser på fremtiden sammen.

Les også: Slik får du ergonomi på dagsordenen på kontoret

Alle kollegene dine har også jobbet hjemmefra, og har sannsynligvis også tenkt over hvordan arbeidslivet kan bli bedre. For selv om vi har savnet menneskelig kontakt, gratis kaffe, kulepenner i haugevis og en skriver som fungerer, er kontoret også ofte forbundet med forstyrrelser i arbeidet, faste møtetider som utfordrer balansen mellom jobb og fritid og ikke minst pendlingen frem og tilbake.

Kontorlivet kaller, og med litt forberedelse skal det nok gå fint.

 

Ergonomi

5 tips til å redusere sykefraværet med god ergonomi

Ergonomi

Fordeler med en sentrert mus

Ergonomi

Slik reduserer en sentrert mus sykefraværet