« Tilbake til bloggen
Insider

Lider du også av smerter og ubehag i armer og skuldre?

Musearm

Mer enn halvparten av yrkesaktive nordmenn har opplevd musesmerter som et resultat av arbeid foran datamaskinen. Dessverre har det også blitt påvist at mas og stress kan forverre musesmerter, som vanligvis viser seg gjennom smerter eller ubehag i nakke, skuldre, armer og hender. Og det er ikke bare i Norge at musesmerter er et problem. Den internasjonale RSI-dagen setter fokus på problemet med musearm rundt om i hele verden. Dagen arrangeres for 20. gang den 29. februar 2020.

Symptomene på musearm varierer fra milde til alvorlige og inkluderer ofte en eller flere av disse følelsene: smerter, sårhet, stivhet, dunking, prikking, følelsesløshet, svakhet og krampe.

På Contour legger vi stor vekt på kontorarbeideres velvære, og derfor har vi valgt å sette fokus på musearm - RSI - gjennom hele februar måned. 

 

Slik forebygger du musearm og belastningsskader

Leger anbefaler at du sitter maks fire timer foran datamaskinen daglig. Langt de fleste overskrider denne grensen, og derfor er det viktig å fokusere på hvordan du kan forebygge belastningsskader. I den forbindelse er variasjon en viktig faktor - akkurat som ergonomisk korrekt arbeidsutstyr spiller en stor rolle hvis vi skal bekjempe musearm og belastningsskader.

 

Variasjon er et av de beste tipsene

Tenk på arbeidsstillingen din og varier den ofte. Det er bedre å variere mellom ti dårlige arbeidsstillinger, enn å sitte i den samme gode stillingen hele dagen. Hvis du har et hev-og-senk-skrivebord, så husk å bruke det. Reis deg og stå litt i løpet av dagen. Og gjør det samme med stolen din. Hvis mulig, bytt stol en gang i blant.

Ingen bør sitte foran skjermen i mer enn 1-2 timer om gangen. Ta små pauser fra datamaskinen. Stå opp og gå rundt. Gjør strekkøvelser et par ganger daglig. Sørg for å sitte godt tilbake i stolen og fjern hendene dine fra tastaturet i et minutt eller to. Det er mange muligheter for variasjon. Alt du trenger er å sette av noen minutter og komme deg bort fra kontorstolen og pulten din.

 

Ergonomisk arbeidsutstyr som forebygger belastningsskader

For å unngå belastningsskader er det viktig at du organiserer arbeidsplassen din på en måte som passer deg godt. Mange har allerede fornuftige arbeidsverktøy som et hev-og-senk-skrivebord og en god stol som kan justeres. Men det er like viktig å skaffe seg ergonomisk korrekt datautstyr, for eksempel en sentrert mus som sikrer variasjon og belaster kroppen din mindre enn en tradisjonell mus.

Med forhåndsprogrammerte knapper og en rullestang eliminerer RollerMouse de gjentatte bevegelsene som kan forårsake smerter i nakken, skuldrene, albuene og håndleddene. Samtidig lar den deg bruke begge hendene i en nøytral og avslappet stilling nær kroppen din. Dette gjør at du kan dele belastningen likt mellom hendene.

Hos Contour Design kan du prøve en av våre ergonomiske mus i 14 dager gratis og helt uten binding. Velg mellom våre sentrerte modeller: RollerMouse Red, Free3 eller Pro3.

Les mer om RollerMouse og prøv gratis her.

News

Prikking i lillefingeren og smerter i underarm og albue? Ulnarisnerven din kan være skadet.

Insider

Vertikale mus: Et annet grep, samme kroppsholdning