Ergonomi på kontoret: Slik setter du det på dagsorden

woman stretching her neck

published

Det skal ikke gjøre vondt før det blir bra. Det beste er å sette ergonomi på dagsorden før problemene oppstår. Riktig arbeidsstilling og utstyr er ikke bare viktig når du skal løfte tunge gjenstander – de er like viktige når du har stillesittende arbeid.

Ergonomi er kanskje ikke det mest interessante temaet du vet om. Kanskje fordi det kan minne litt om alle gangene moren din ba deg om å sitte skikkelig, rette ryggen og løpe ut og leke i stedet for å sitte ved datamaskinen. Instinktet vil få deg til å ikke si at mor hadde rett.

Men det hadde hun altså. Og på grunn av dette – og en rekke andre årsaker – bør du sette ergonomi på dagsordenen på kontoret.

Les også: Forebygg smerter i håndleddet under kontorarbeid


Ergonomi på kontoret er et felles prosjekt

Ergonomi på kontoret må være et felles prosjekt for hele arbeidsplassen. Alle bør være en del av det slik at ingen føler seg tvunget til å gjøre noe de ikke gidder – som den gangen moren din ba deg om å gå ut og røre på deg i stedet for å henge foran datamaskinen.

Derfor må dere snakke om det i fellesskap og få forklart hvilke fordeler ergonomi gir.

Kollegene dine har uten tvil ulike oppfatninger av ergonomi, som ofte er basert på hvordan de selv har det. Det finnes de som egentlig aldri opplever smerte, og så er det de som allerede har ubehag. Og så har vi alle de som har det vondt, men som ikke tenker noe særlig over det fordi det har blitt helt normalt for dem.

Goed advies over ergonomie op het werk en in het thuiskantoor

Selv om det kan virke som om smerter er et individuelt problem, kan det raskt bli et felles problem. Dårlig ergonomi kan føre til høyere sykefravær, og dette påvirker kolleger, som da kan ende opp med å få tildelt enda flere oppgaver på skrivebordet.

Les mer: Alt du trenger å vite om arbeidsmiljø

God ergonomi på kontoret er også god ledelse

Selvfølgelig må ledelsen også være med. Dersom det ikke er de som tar initiativ til å forbedre ergonomien på kontoret, er det trolig at de ikke er klar over hva gevinsten vil være for hele virksomheten.

Og på samme måte vil de heller ikke være klar over hvor mange som opplever smerter på grunn av kontorarbeid.

Visste du:
At muskelsmerter oppleves av så mange som 54 % av alle kontorarbeidere.
Kilde: SINTEF-rapport og nordisk undersøkelse med 4000 respondenter.

Et godt sted å starte er å finne ut hvor stort problemet er på arbeidsplassen din. Sammen med din sjef og arbeidsmiljørepresentanten kan du få utarbeidet en APV eller en trivselsundersøkelse som kan kartlegge problemet.

Når man vet hvor mange som har blitt rammet, vet man også mer om hvor det må rettes inn tiltak. For god ergonomi er så mye mer enn bare en korrekt kontorstol.


Bli kvitt dårlige vaner

I tillegg til å ha riktig fysiske rammer for å få utført kontorarbeid, som stol, bord, tastatur, mus og skjerm, må det også innføres gode vaner på arbeidsplassen.

Altfor mange mennesker sitter foran datamaskinen hele dagen – og spiser kanskje også lunsjen der. Det gir ikke den variasjonen og bevegelsen som er så viktig.

Sammen med ledelsen må man finne ut hvordan de dårlige vanene kan brytes, slik at man får beveget seg mer i løpet av dagen. Kanskje kan noen møter kan foregå gående eller stående (ute dersom været er bra). Kanskje er det mulig å arrangere felles tøyningsøkter på kontoret.

Les også: Unngå skader og spar penger: Effekten av en ergonomisk riktig arbeidsstasjon

Kanskje har du mulighet til å stå oppreist og gå litt rundt når du snakker i telefonen – og derfor kunne det kanskje være en idé for ledelsen å etablere et "telefonmøterom" der man kan gå og snakke, slik at kolleger ikke blir forstyrret.


De små tingene du selv kan gjøre for å få god ergonomi på kontoret:

  • Stå opp fra datamaskinen og snakk med kollegene i stedet for å sende en e-post.
  • Hent kaffen selv, eller gå sammen med en kollega, i stedet for at noen andre henter den til deg.
  • Planlegg pausene dine slik at du husker å ta dem – og avtal gjerne med en kollega slik at pausene sammenfaller.
  • Gå alltid til lunsj og ikke spis foran datamaskinen mens du jobber.
  • Snakk åpent med kollegene dine dersom du opplever ubehag. Det er ikke et tabu å ha smerter i nakken eller skuldrene – og det skal ikke være normalen.