« Tilbake til bloggen
News

Belastningsskade: Tennisalbue (lateral epikondylitt)

Det viser seg at tennisalbue ikke kun er noe Serena Williams utvikler her i verden. Du trenger verken være en tennis-, squash-, badminton- eller racketball-entusiast for å få albuesmerter. Dette er smerter som kan gjøre hverdagslige aktiviteter nesten umulige å utføre. Alt du trenger er en jobb som krever konstante, repeterende bevegelser som overbelaster senene i underarmen. Dessverre gjelder dette svært mange kontorarbeidere.

 

Hva er tennisalvue

Tennisalbue er medisinsk kjent som lateral epikondylitt og er klassifisert som en repeterende belastningsskade (RSI). Denne belastningsskaden er forårsaket av repeterende bevegelser og er ofte å finne på arbeidsplasser der ansatte utfører samme oppgave eller bevegelse store deler av arbeidsdagen. Årsaken til tennisalbue er gjentatte sammentrekninger av underarmsmuskulaturen man bruker til å rette ut og løfte hånden og håndleddet med. Gjentatte bevegelser og belastning på vevet kan resultere i en rekke små rifter i senene som fester underarmsmuskulaturen til utsiden av albuens fremskytende parti. De som jobber på kontor bør bruke et lite øyeblikk på å studere musen. Er den enten på høyre eller venstre side av tastaturet? Jeg velger å tro det. Nå tar du tak i musen med hånden, beveger den litt rundt, og fører den tilbake til tastaturet. Enkelt, ikke sant? Dessverre er dette de gjentatte bevegelsene som kan føre til at du utvikler tennisalbue. Men ikke få panikk. Heldigvis utvikler symptomene på tennisalbue seg sakte over uker eller måneder, og dersom de oppdages tidlig, vil de enkelt kunne lindres.

 

Hva er symptomene?

Symptomene på tennisalbue er enkle å identifisere og enkle å lindre om de blir adressert.

  • Smerter eller svie på ytre del av albuen.
  • Svakt håndgrep.
  • Smerter som kryper fra albuen og til underarmen
  • Manglende evne til å utføre enkle handlinger, som å vri et dørhåndtak, holde en kaffekopp osv.
  • Albuesmerter som noen ganger oppleves på natten.

Ingenting av dette høres særlig bra ut, spesielt om det kommer til det punktet der det å utføre hverdagslige oppgaver nesten blir umulig. La oss se på de vanligste årsakene til tennisalbue og hvordan man kan unngå dem.

 

Hva forårsaker tennisalbue?

Det finnes visse aktiviteter som ser ut til å forårsake tennisalbue i høyere grad enn andre aktiviteter. Noen er arbeidsrelaterte, andre skjer på fritiden, men den ene tingen de har til felles er at underarmen alltid blir overbelastet.

  • Matlaging og bruk av kniver for å lage mat
  • Maling
  • Tennis og andre racketbaserte idretter (Hallo?)
  • Gjentatt bruk av håndverktøy (saks, skrutrekkere osv.)
  • Intensiv bruk av datamus over lengre perioder

 

Hva du skal gjøre om du kjenner symptomer?

  • Hvil: Prøv å redusere antallet oppgaver eller aktiviteter som forårsaker problemet i utgangspunktet. Dette er svært enkelt å oppnå i forbindelse med fritidsaktiviteter, men ofte uunngåelig i jobbsammenheng.
  • Medisinering: Paracetamol eller betennelsesdempende medikamenter (som ibuprofen) kan tas for å lindre smerter og hevelse.
  • Fysioterapi: Spesifikke øvelser kan styrke underarmen. En terapeut kan også utføre ultralyd, ismassasje eller bruke muskelstimulerende teknikker for å forbedre muskelheling.
  • Utstyr: For folk som opplever tennisalbue på kontoret, kan noe så enkelt som å bytte mus utgjøre forskjellen på en følelse av å ha spilt på Wimbledon i et helt tiår og være komfortabel på arbeidsstasjonen.

 

Contour RollerMouse

Hver RollerMouse-modell er designet for å gi deg en «nøytral» stilling foran tastaturet, der albuene holder seg til sidene, og armene er rett frem. Contour RollerMouse fjerner behovet for tradisjonelle datamuser og dermed situasjoner som kan forårsake eller forverre smerter fra tennisalbue.

Klikk her for å prøve en RollerMouse helt GRATIS i 14 dager!

 

News

Belastningsskade: Karpaltunnelsyndrom og smerter i håndleddet

Insider

Øvelser kan bidra til å forebygge og lindre RSI